Den spisse nyhetsartikkelen

Nå er det slutt på «grei ut om». Neste sjanger krever vinkling, trimmet tekst og aktualitet. 

Etter to uker med introforedrag om formidling og journalistikk, beveger vi oss nå mer over i journalistikkens verden. På fredag var Finn Sjue på besøk og holdt foredrag om journalistisk metode. Og denne uken skal vi grave oss inn i hodene til journalistene og lære oss hvordan journalister tenker når de skriver spisse, kortere nyhetsartikler om forskning.

Studentene skal selv finne nyhetspoenget i ferske vitenskapelge publiseringer og skrive en egen nyhetsartikkel til neste skriveseminar.

Studentene skal selv finne nyhetspoenget i ferske vitenskapelige publiseringer og skrive en egen nyhetsartikkel til neste skriveseminar.

Francis Lundh fra VG har jobbet som kritisk helsejournalist i mange år og skal fortelle hvordan han går frem i jakten på gode saker. Mimir Kristjansson fra Klassekampen kommer for å gi skrivetips og sjangertrening i skriving av nyhetsartikkel.

Samtidig har studentene fått utdelt innlevering nummer to: Nyhetsartikkel. De skal selv finne nyhetspoenget og vinkle artikkelen på bakgrunn av to tyngre forskningsartikler eller intervjue en forsker på MatNat som nylig har publisert fersk forskning. Selve skriveseminaret er 14.februar.

Det viktigste først

Nyhetsartikkel som sjanger skal fortelle noe nytt og det viktigste først. Nyttige huskeregler er:

1. Finn nyhetspoenget: nyheten kan være aktuell, en sensasjon, identifiserende eller vesentlig

2. Nyhetsartikkelen har en omvendt pyramide som struktur

  • Hva skjedde?
  • Hvem skjedde det med?
  • Hvor skjedde det?
  • Hvordan skjedde det?
  • Hvorfor skjedde det?
  • Og når skjedde det?

3. Nyhetsartikkelen har en kort ingress som vinkler saken, og forteller klart og tydelig hvorfor leseren skal lese nettopp din sak, uten å fortelle for mye

Si det du vil si med en setning

Før du går i gang med å skrive er det essensielt at du vet hva du vil med artikkelen din. Start med å skrive en setning som fanger nyhetspoenget ditt – dette er utgangspunktet for ingressen din. Sett opp mellomtitler som struktur og bygg ut artikkelen din etterpå. Ikke minst er det viktig at du setter deg inne i hodet til leseren. Spør deg selv: Hva betyr nyheten for leseren i hans eller hennes hverdag, hva vet leseren fra før og hva betyr nyheten for samfunnet? Hold deg unna lange, tunge setninger, les høyt mens du skriver og lag gjerne faktabokser.

Unngå de samme fellene som sist

Å skrive er en prosess du aldri blir ferdig med. Ting kan alltids gjøres bedre. Eller annerledes. Men det er noen ting som er basic kunnskap som går igjen i alle sjangre, og det er det kurset skal lære bort. Gjennom første innlevering fikk vi et fint bilde på nivået til studentene. Og på innlevering nummer to forventes det selvsagt mer av studentene. Dette er lista over forrige innleveringslærdommer:

  • Alle artikler skal ha tittel, ingress, innledning og mellomtitler
  • Utropstegn er ikke lov – med mindre du ønske å vise at du roper til leseren
  • Tittel skal ikke ha punktum i seg
  • Alle artikler skal være vinklet; leseren skal forstå hvorfor han/hun leser artikkelen din
  • Ingen er automatisk interessert i hva du har å si
  • Du skriver ikke for deg selv eller for å imponere andre med fagord
  • Ikke fortell leseren at noe er spennende, vis dem det

Lykke til med nyhetsartikkelen!

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s